czwartek, 24 marca 2011

A ja wolę Akunina

Dotąd rzadko sięgałem po kryminały. Ciekawość wzięła jednak górę nad uprzedzeniami, gdy postanowiłem sprawdzić, co kryją mroczne okładki szwedzkich kryminałów z serii Millenium i co decyduje o ich popularności. Na warsztat wziąłem Stiega Larssona i jego Mężczyzn, którzy nienawidzą kobiet. Przeczytałem ten opasły tom dość szybko i rzeczywiście było w tym czytaniu sporo przyjemności. Rzecz sprawnie napisana, z dobrze skonstruowaną fabułą, wyrazistymi i oryginalnymi postaciami; na dodatek, pisana ze szlachetnym zaangażowaniem w problemy społeczne. Niezłe wykonanie nie daje jednak odpowiedzi na pytanie o źródła tak dużego zainteresowania Larssonem. Książka jest raczej przyzwoitym czytadełkiem, więc trudno dopatrywać się tu jakichś literackich rewelacji.
Osobiście wolę Akunina, którego książki o przygodach Erasta Fandorina połykam namiętnie. Autor (właśc. Grigorij Czchartiszwili) połączył w nich znakomity talent fabularny z inteligentnymi odniesieniami do rozległej rosyjskiej i europejskiej tradycji literackiej. Niemal każdy z tomów prezentuje inną strategię narracyjną, z różnych perspektyw malując pejzaż Moskwy przełomu XIX i XX wieku. Szczególnie gorąco polecam tomy: Azazel, Lewiatan, Dekorator i Koronacja.

Przy okazji dziękuję mojej dobrej koleżance za świeże dostawy kolejnych tytułów:)

2 komentarze:

  1. Pytanie jaki procent "masowego odbiorcy" jest w stanie dostrzec "odniesienia do rozległej rosyjskiej i europejskiej tradycji literackiej", a ile osób potrzebuje po prostu "przyzwoitego czytadełka" do tramwaju które wystarczy że oderwie od szarej codzienności.

    OdpowiedzUsuń
  2. O, To Akunin znakomicie spełnia wszystkie kryteria:"przyzwoite czytadło", do tramwaju, autobusu, metra też.Świetnie odrywa od naszej szarej codzienności, przenosząc nas niezauważalnie, w o wiele fajniejszą "szarość" XIX Rosji lub innego imperium. A odniesienia? Mój Boże, Erast Fandorin, jego urok, inteligencja odniesienia literackie czynią " bułką z masłem"! A Larsson, do tramwaju? To dopiero dobre wytłumaczenie masowego spadku czytelnictwa u równie masowego odbiorcy:)

    OdpowiedzUsuń